Dropshipping to model biznesowy, w którym sprzedawca nie ma fizycznej kontroli nad produktami, jakie oferuje w swoim sklepie internetowym. Proces realizacji zamówienia wygląda następująco: klient składa zamówienie, sprzedawca przekazuje je do swojego dostawcy, który następnie wysyła produkt bezpośrednio do klienta. Oznacza to, że sprzedawca nie musi magazynować produktów, co z kolei minimalizuje koszty i nie wymaga od sprzedawcy posiadania sporej ilości gotówki, którą najpierw musi zamrozić w towarze.
Jak działa dropshipping?
Rozpoczęcie sprzedaży w modelu dropshipping jest stosunkowo proste. Sprzedawca zakłada sklep internetowy i wybiera produkty, które chce sprzedawać. Następnie, zamiast kupować je hurtowo i przechowywać w magazynie, sprzedawca współpracuje z dostawcą, który ma już fizycznie te produkty. W momencie, gdy klient składa zamówienie, sprzedawca przekazuje je do dostawcy, który wysyła produkt bezpośrednio do klienta.
Ważnym elementem całej tej układanki jest wybór odpowiedniej hurtowni dropshipping. Jeżeli wybierzesz hurtownie, które mają nieatrakcyjne warunki współpracy, lub co gorsza również sprzedają na allegro, to szanse na dużą sprzedaż są znikome.
Głównym atutem dropshippingu jest minimalizacja kosztów. Sprzedawca nie musi inwestować w koszty związane z magazynowaniem produktów, co może znacznie obniżyć koszty prowadzenia biznesu i wpłynąć na cenę produktu. Warunkiem jest znalezienie takiej hurtowni, która posiada atrakcyjne ceny lub stwarza możliwość wypracowania lepszego rabatu po spełnieniu określonych warunków. Dodatkowo, dropshipping pozwala na sprzedaż szerokiej gamy produktów, bez konieczności fizycznej ich posiadania. W praktyce oznacza to, że sklep internetowy może oferować produkty, których normalnie nie miałby możliwości przechowywać w magazynie.
Dropshipping zalety
- Brak kosztów magazynowania – sprzedawca nie musi kupować i przechowywać towarów, co pozwala na oszczędność kosztów związanych z wynajmem magazynu czy transportem towarów.
- Minimalizacja ryzyka – sprzedawca nie ryzykuje, że zostanie z nadmiarem niesprzedanych produktów, ponieważ zamawia tylko te produkty, które zostały już sprzedane.
- Łatwość prowadzenia biznesu – sprzedawca nie musi zajmować się wysyłką towaru czy obsługą zwrotów, ponieważ cały proces jest realizowany przez hurtownika lub producenta.
- Duży wybór produktów – dzięki współpracy z hurtownikiem lub producentem, sprzedawca ma dostęp do szerokiej gamy produktów, co pozwala na wybór tych najbardziej popularnych i pożądanych przez klientów.
Dropshipping to doskonały sposób również na testowanie co się sprzeda a co nie. Dzięki temu w przyszłości możesz inwestować pieniądze tylko w towary, które wcześniej przetestowałeś w ramach dropshippingu i masz pewność, że sprzedaż będzie udana.
Wady dropshippingu
Istnieją również wady związane z prowadzeniem biznesu w modelu dropshipping. Dostawca jest odpowiedzialny za wysyłkę produktów a sprzedawca nie ma pełnej kontroli nad jakością wysyłanych produktów, czasem wysyłka może się też opóźnić. Dodatkowo, sprzedawca musi zaufać dostawcy, który jest odpowiedzialny za przesyłkę produktów bezpośrednio do klienta. W przypadku jakichkolwiek problemów z dostawą, odpowiedzialność wciąż spoczywa na sprzedawcy, co może prowadzić do negatywnych opinii klientów i strat finansowych.
Podsumowanie
Dropshipping to model biznesowy, który pozwala sprzedawcom minimalizować koszty związane z magazynowaniem produktów. Choć jest to korzystne dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą uniknąć ryzyka inwestycji w magazynowanie towarów, istnieją również pewne wady związane z tym modelem biznesowym.
Pod warunkiem odpowiedniego podejścia do tego modelu sprzedażowego mamy sporą szansę na sukces i szybki rozwój firmy. Hurtownie dropshipping należy zweryfikować zanim podejmiesz decyzję o współpracy a sam dropshipping potraktować jako rozeznanie branży. W przyszłości skup się na rozwijaniu własnego sklepu internetowego oraz sprowadzaniu bestsellerowych produktów na własny magazyn, dzięki czemu otrzymasz lepszą marżę i zarobisz więcej.